W ciągu ostatniego czasu w powiecie lublinieckim coraz więcej osób zostaje oszukanych i przez to często tracą nie małe pieniądze. Metody, których używają przestępcy są różne, przez co nieraz działając bez zastanowienia sami możemy zostać oszukani, choć jesteśmy pewni, że nam się to nie przytrafi. Do najczęstszych oszustw z jakimi spotkamy się na coraz większą skalę są oszustwa podczas zakupów internetowych, oszustwa na pracownika banku lub kuriera.

Przykładowy schemat oszustwa na portalu internetowym może wyglądać tak:

• Wystawiamy coś na portalu internetowym, po czym znajduje się potencjalny kupiec, który pisze do nas, że kupił już towar i zapłacił za niego, natomiast pieniądze za nasz towar otrzymamy jeśli klikniemy w link, który nam prześle. Po otwarciu linku nic nie budzi naszych podejrzeń, gdyż portal wygląda niemal identycznie jak ten, na którym wystawialiśmy przedmiot. Następnie na stronie jest specjalny formularz, gdzie podajemy nr karty i stan konta. Wypełniamy formularz, aby otrzymać pieniądze, przychodzi SMS z banku, w treści kod autoryzacji. My nie czytamy uważnie, ponieważ jesteśmy o krok od otrzymania gotówki za wystawiony przedmiot, a w sms-ie jest napisane, że autoryzujemy dodanie naszej karty do Google Pay lub Apple Pay. Teraz oszust bez większego trudu płaci naszą kartą przez aplikacje płatniczą bądź wypłaca pieniądze w bankomacie, a my zostajemy oszukani.

Aby uniknąć tego typu oszustw, musimy: dokładnie czytać SMS-y od banku, stosować zasady bezpieczeństwa swojego banku, rozliczać się za wykonane transakcje na portalu, gdzie kupiliśmy bądź sprzedaliśmy dany towar, nie powinniśmy przy tym używać innych dodatkowych aplikacji, stosować zasadę ograniczonego zaufania wobec kontrahentów.

Oszustwo na pracownika banku.

Przestępcy dzwonią do nas i podają się za pracowników infolinii bankowej. Kiedy w sposób nie budzący jakichkolwiek podejrzeń przedstawią nam ofertę bankową, proszą o podanie danych osobowych, numerów kart, kodów pin czy nawet loginów i haseł. My nie widząc żadnego podstępu udostępniamy dane, o które pracownik banku nigdy by nas nie zapytał. W tak prosty sposób następnie tracimy oszczędności, które posiadamy na swoim rachunku bankowym. Należy pamiętać, aby nigdy nie udostępniać tak poufnych danych jak hasła, piny i numery kart.


Oszustwo na kuriera.

Dostaliśmy sms-a od firmy kurierskiej z prośbą o dopłatę do przesyłki? Przecież nic nie zamawialiśmy-usuwamy sms-a, to pewnie oszust. Co kiedy oszust idealnie trafił, a my akurat oczekujemy na przesyłkę, w takiej sytuacji często tracimy zdrowy rozsądek, gdyż czekamy na swój wymarzony zegarek bądź inny przedmiot. Kwota, którą musimy dopłacić często nie przekracza złotówki choć mogą być też to wyższe sumy. Klikamy w link z sms-a, tam strona łudząco przypominająca naszą stronę bankową, wpisujemy login oraz hasło i w chwili stajemy się ofiarami oszustwa.

Pamiętajmy, aby:

  • Nigdy nie udostępniać swoich haseł, pinów, numerów kart;
  • Nie otwierać linków, które otrzymujemy od nieznajomych numerów;
  • Po odebraniu telefonu od pracownika banku, możemy rozłączyć się i zadzwonić do znanej nam placówki, aby potwierdzić dane osoby, która do nas dzwoniła;
  • Transakcje, których dokonujemy na danym portalu powinny się ograniczać tylko i wyłącznie do tego portalu;
  • Uważnie czytajmy sms-y, które otrzymujemy przy transakcjach;
  • W przypadku kiedy podejrzewamy, że ktoś wyłudził nasze dane, niezwłocznie poinformujmy nasz bank i policję.

Ranking, w oparciu o dane finansowe z 2020 roku, przygotowała Fundacja Instytut Studiów Wschodnich we współpracy z Uniwersytetem Ekonomicznym we Wrocławiu
W kategorii gdzie oceniane były 1533 gminy wiejskie, udało nam się zająć bardzo wysokie 33 miejsce w Polsce oraz 4 miejsce w województwie śląskim. Ranking przygotowano w oparciu o dane Regionalnej Izby Obrachunkowej na koniec 2020 r.
Gminy były klasyfikowane na podstawie siedmiu wskaźników: udziału dochodów własnych w dochodach ogółem JST, relacji nadwyżki operacyjnej do dochodów ogółem, udział wydatków inwestycyjnych w wydatkach ogółem, obciążenia wydatków bieżących wydatkami na wynagrodzenia i pochodne, udziału środków europejskich w wydatkach, relacji zobowiązań do dochodów oraz udziału podatku dochodowego od osób fizycznych.

 tabela ranking 2

Czas się spisać w spisie powszechnym! Najlepiej przez Internet na:

http://spis.gov.pl

Do udziału w spisie zachęca znany kucharz Remigiusz Rączka.

 Spisać można się poprzez: 

internet - https://spis.gov.pl/  lub infolinię - 22 279 99 99.

Nie wiesz jak - obejrzyj film instruktażowy !

spis plakat

Miło jest nam poinformować, że w związku z pozyskanym dofinansowaniem z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, od dnia 1 lipca 2021 r. transport publiczny na terenie całej Gminy Boronów będzie bezpłatny. Usługi będzie świadczyć firma GTVBUS Polska, sp. z o.o. a rozkład jazdy dostępny jest pod adresem: https://czestochowa.gtvbus.pl/?page=czestochowa_konopiska Stosowne zarządzenie w sprawie bezpłatnych przewozów wydał Wójt Gminy Boronów - Krzysztof Bełkot:

transport

Przedstawiamy Państwu Raport o stanie Gminy Boronów za 2020 rok. Dokument ten prezentuje się mieszkańcom oraz radnym, aby umożliwić ocenę działalności Wójta Gminy w poprzednim roku kalendarzowym.

Sesja Rady Gminy Boronów, na której przeprowadzona zostanie debata nad raportem odbędzie się w dniu 29 czerwca 2021 roku o godzinie 16.00. w sali narad Urzędu Gminy.

Każdy z mieszkańców może zgłosić swój udział debacie. Warunkiem dopuszczenia do dyskusji jest złożenie na sekretariacie Urzędu Gminy zgłoszenia popartego podpisami co najmniej 20 osób. Zgłoszenie powinno zawierać imię nazwisko osoby, która chce zabrać głos w debacie oraz listę popierających ją osób (imię i nazwisko, adres zamieszkania, podpis)

Zgłoszenie powinno zostać złożone najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, na który została zwołana sesja.

RAPORT O STANIE GMINY BORONÓW

WZNOWIENIE DZIAŁALNOŚCI STACJONARNYCH PUNKTÓW NIEODPŁATNEGO PORADNICTWA OBYWATELSKIEGO

Informujemy, iż zgodnie z decyzją Starosty Lublinieckiego z dniem 1 czerwca 2021 roku wznawiana zostaje działalność stacjonarnych punktów nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.

Filia punktu nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, zlokalizowana w Urzędzie Gminy Boronów czynna będzie w każdy czwartek w godzinach 8:30 ¸14:30. Osobą wyznaczoną do obsługi filii punktu nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego jest adwokat/doradca obywatelski Andrzej Strączyński.