Ważny komunikat
Ważny komunikat
Do tut. Urzędu Gminy docierają sygnały mieszkańców, że firmy, które odwiedzają mieszkańców w ich domach w celu zawarcia umowy o dofinansowanie (prefinansowanie) w ramach programu „Czyste Powietrze” powołują się na współpracę z Gminą Boronów.
Informujemy, że Gmina Boronów nie współpracuje z żadnym wykonawcą oraz nie promuje konkretnych firm instalacyjnych i wykonawczych.
Mieszkaniec dokonuje wyboru wykonawcy/ów realizujących usługi, dostawy, roboty budowalne w ramach przedsięwzięcia na własne ryzyko.
Ważne jest, aby decyzje o zawarciu umowy były podejmowane przez wnioskodawcę bez nacisków i bez pośpiechu, z możliwością przemyślenia i konsultacji wyboru w najbliższym środowisku społecznym: z sąsiadami, w gminie.
Wybór polecanych lub znanych wnioskodawcy wykonawców jest wyborem, który minimalizuje ryzyko próby oszustwa. Warto sprawdzić opinie na temat danej firmy publikowane w internecie.
Prosimy w szczególności uważać na wykonawców, którzy oferują usługę wyłącznie pod warunkiem przesłania dofinansowania z programu „Czyste Powietrze” bezpośrednio na rachunek bankowy wykonawcy. Zwróćcie Państwo uwagę również na nazwę firmy i jej adres, czy nie budzą Państwa wątpliwości.
W Urzędzie Gminy Boronów, piętro II, pokój nr 7 można uzyskać informacje na temat programu „Czyste powietrze” jak i otrzymać bezpłatnie pomoc przy wypełnieniu wniosku o dofinansowanie i rozliczeniu dotacji.
Osoba do kontaktu: Sylwia Piełot, tel. 34 3539 133 wew. 21, kom. 723-595-005
Zachęcamy do weryfikacji firmy jeszcze przed podpisaniem umowy.
Pierwszy krok, aby zweryfikować uczciwość firmy, to sprawdzenie w bezpłatnych publicznych, ogólnodostępnych źródłach, czy firma jest zarejestrowana i jest aktywnym przedsiębiorcą. Można to zrobić w rejestrach dostępnych w internecie:
- Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) – to spis dotyczący osób fizycznych, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą lub są wspólnikami spółki cywilnej;
- Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) – tu sprawdzisz spółki prawa handlowego np. spółki z o.o., jawne, partnerskie, komandytowo‐akcyjne, akcyjne;
- REGON (był obowiązkowy do 30 kwietnia 2018 r.) – tu znajdziesz m.in. spółki cywilne;
- Portalu podatkowym Ministerstwa Finansów (wykaz podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT, tzw. biała lista podatników VAT) – tu sprawdzisz czy wykonawca jest czynnym podatnikiem VAT oraz czy numer identyfikacji podatkowej NIP podany przez niego jest poprawny, uchylony, unieważniony lub czy istnieje, a także sprawdzisz numery rachunków bankowych będących rachunkami rozliczeniowymi przedsiębiorcy.
Wprowadzenie do KSeF dla mikroprzedsiębiorców
- Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) rozpoczyna ogólnopolski cykl spotkań on-line „Środy z KSeF”.
- W każdą środę od połowy listopada do połowy grudnia eksperci KAS będą przekazywać mikroprzedsiębiorcom informacje o założeniach Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).
- To pierwszy etap spotkań informacyjnych z przedsiębiorcami.
Od 1 stycznia 2022 r. podatnicy mogą dobrowolnie korzystać z KSeF przygotowując się do systemu, który będzie obowiązkowy od 1 lipca 2024 r. Od tego dnia czynni podatnicy VAT będą wystawiać e-faktury wyłącznie w KSeF, a faktury ustrukturyzowane będą podstawową formą dokumentowania transakcji gospodarczych. Dla małych i średnich firm zwolnionych z VAT obowiązek e-fakturowania wejdzie w życie od 1 stycznia 2025 r. Już teraz warto poznać nowe zasady wystawiania e-faktur i przetestować bezpłatne narzędzia KSeF. Spotkania w każdą środę od połowy listopada do połowy grudnia Izba Administracji Skarbowej w Katowicach zaprasza mikroprzedsiębiorców, przedstawicieli mikroprzedsiębiorców oraz wszystkich zainteresowanych na bezpłatne spotkania on-line na temat założeń KSeF. Spotkania będą odbywać się w każdą środę przez najbliższe cztery tygodnie tj.: 22 i 29 listopada oraz 6 i 13 grudnia. W trakcie webinarium dowiesz się o: • nowych zasadach fakturowania w Polsce, • uwierzytelnieniu w KSeF i nadawaniu uprawnień, • różnicy pomiędzy fakturą elektroniczną a e-Fakturą, • wystawianiu oraz otrzymywaniu faktur w KSeF, • bezpłatnych narzędziach KSeF, • tym gdzie znaleźć komunikaty, informacje, odpowiedzi na pytania. Na najbliższe webinarium zapraszamy już 06.12.br. o godz. 9.00. Spotkanie jest otwarte, dlatego nie ma potrzeby wcześniejszej rejestracji. Aby dołączyć do spotkania wystarczy kliknąć
https://teams.microsoft.com/l/meet
Przewidywany czas spotkania – 1 h Serdecznie zapraszamy! Więcej informacji o KSeF na www.podatki.gov.pl/ksef.
Gmina Boronów ponownie najlepsza na Śląsku!
Samorządowe pismo „Wspólnota” zaprezentowało ranking dotyczący kondycji finansowej samorządów. Tym razem zbadano wysokość nadwyżki operacyjnej za lata 2020 – 2022. Wartość nadwyżki operacyjnej to jeden z najważniejszych wskaźników obrazujących sytuację finansową jednostki samorządowej. Decyduje o możliwościach rozwojowych, o tym, ile środków możemy przeznaczyć na nowe przedsięwzięcia (najczęściej na inwestycje, choć może się zdarzyć, że zdecydujemy się na rozwój projektów wymagających głównie nowych wydatków bieżących) po zaspokojeniu bieżących potrzeb wydatkowych.
W tym prestiżowym zestawieniu Gmina Boronów z nadwyżką w wysokości 1462,77 zł/na mieszkańca zajęła I miejsce w województwie śląskim, w kategorii gmin wiejskich oraz bardzo wysokie, 32 miejsce na 1513 gmin wiejskich sklasyfikowanych w rankingu ogólnokrajowym.
Tak wysokie lokaty potwierdzają prawidłowe zarządzanie gminnymi finansami.
Gmina Boronów ponownie najlepsza do życia !
W czwartek, 16 listopada Serwis Samorządowy PAP po raz trzeci ogłosił wyniki rankingu „Gmina Dobra do Życia”, który został opracowany przez prof. dr. hab. Przemysława Śleszyńskiego z Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauki.
Na uroczystej gali, która odbyła się w hotelu Sheraton w Warszawie, Wójt Gminy Krzysztof Bełkot odebrał nagrodę dla Gminy Boronów:
– pierwsze miejsce w Województwie Śląskim
Wszystkie gminy były oceniane według 63 wskaźników do których należały między innymi:
dochody własne budżetów gmin na 1 mieszkańca, wydatki inwestycyjne, walory estetyczne krajobrazu, potencjał zabytków, infrastruktura kulturalna, liczba zarejestrowanych bezrobotnych na 100 osób w wieku produkcyjnym, atrakcyjność migracyjno-osadnicza, warunki mieszkaniowe, infrastruktura wodociągowa i kanalizacyjna, miejsca w przedszkolach na 1000 dzieci w grupie wieku 3-6 lat, dostępność opieki zdrowotnej oraz jakość i dostępność edukacji. Jednocześnie po raz pierwszy w tak szerokim zakresie wykorzystano szereg różnorodnych danych środowiskowych.
Ranking „Gmina Dobra do Życia” zostały objęte patronatem: Związku Gmin Wiejskich RP, Związku Miast Polskich, Unii Miasteczek Polskich, Unii Metropolii Polskich, Związku Powiatów Polskich oraz Związku Województw RP, a także Ministerstwa Rozwoju i Technologii.
Raport - Gmina Dobra do Życia 2023
Informacja SP ZOZ w Lublińcu
W związku z czasowym zawieszeniem działalności Oddziału Pediatrycznego
informujemy, iż
• skierowania do szpitala do godziny 18.00 wystawia lekarz rodzinny; mali
pacjenci będą mogli liczyć na opiekę m.in. w najbliżej położonych
placówkach: w Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym im. NMP w
Częstochowie (tzw. „Parkitka”) oraz w Wielospecjalistycznym Szpitalu
Powiatowym S.A. w Tarnowskich Górach.
• po godzinie 18.00 dzieci przyjmowane są w ramach Nocnej i Świątecznej
Opieki Zdrowotnej działającej przy szpitalu w Lublińcu; w razie potrzeby
przyjmujący dziecko lekarz wystawi skierowanie do szpitala; w
przypadku braku możliwości transportu dziecka w stanie nagłym przez
rodziców (opiekunów) szpital w Lublińcu zapewni transport do
odpowiedniego szpitala,
• karetkę pogotowia wzywamy do dziecka będącego w stanie zagrożenia
życia i zdrowia.
Numery telefonów:
Pogotowie – 999, 112
Nocna i Świąteczna Opieka Zdrowotna w Lublińcu – 34 350 63 63
Dyrekcja SP ZOZ w Lublińcu
PROGRAM "CZYSTE POWIETRZE" - KOMUNIKAT NARODOWEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ Z DNIA 24 LIPCA 2023 r.
KOMUNIKAT NARODOWEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA
I GOSPODARKI WODNEJ Z DNIA 24 LIPCA 2023 r.
Sprawdź ofertę na swoje nowe źródło ciepła!
Prosimy naszych Wnioskodawców i Beneficjentów o rozwagę w wyborze dostawcy i firmy instalacyjnej do wykonania wymiany źródła ciepła z dofinansowaniem programu „Czyste Powietrze”.
Płacicie Państwo za zakup i montaż nowego źródła ciepła np. pompy ciepła
– i refinansujecie zrealizowane zadanie z przyznanej i należnej Wam dotacji w ramach programu „Czyste Powietrze”!
Niestety, zdarzają się na rynku usług nieuczciwy wykonawcy, którzy oferują usługi i produkty niskiej jakości oraz zawyżają ceny.
Zwracamy uwagę, że wybór firmy sprzedającej urządzenie jak i wykonującej jego montaż należy do Państwa - naszych Wnioskodawców i Beneficjentów.
Prosimy Państwa o ostrożność i rozwagę, w szczególności w przypadku oferty akwizytorów na instalację źródła ciepła, w tym POMPY CIEPŁA. Nieuczciwi sprzedawcy proponują niedopasowane do Waszego domu i potrzeb - niskiej jakości urządzenia, które w okresie grzewczym zużywają dużo prądu, a ich trwałość i jakość jest słaba.
Prosimy o dokładne i uważne sprawdzenie firmy i jej oferty jeszcze przed podpisaniem umowy, w szczególności jeśli mają Państwo jakiekolwiek wątpliwości co do:
- oferowanej ceny usługi i produktu,
- oferowanych parametrów urządzenia lub instalacji,
- oferowanych warunków serwisowych i gwarancji.
Prosimy o uważność i podejmowanie decyzji bez pośpiechu, w konsultacji z gminnym punktem konsultacyjno – informacyjnym, sołtysem lub regionalnie funkcjonującym wfośigw. Warto sprawdzić parametry urządzenia i jego rzeczywistą cenę w internecie. Można także porozmawiać ze znajomymi i sąsiadami, którzy taki proces inwestycyjny mają już za sobą. Warto też skorzystać z funkcjonującej w ramach programu „Czyste Powietrze” tzw. listy ZUM (listy zielonych urządzeń i materiałów) - dostępnej online pod adresem https://lista-zum.ios.edu.pl/, która zawiera zweryfikowane urządzenia i materiały o potwierdzonej jakości.
Przede wszystkim warto współpracować z firmami poleconymi i znanymi na lokalnym rynku.
Prawidłowo zrealizowana inwestycja z dotacją z programu „Czyste Powietrze” to niższe koszty ciepła w Waszych domach, a tym samym niższe wydatki na ogrzewanie.
Zależy nam na Państwa bezpieczeństwie i wyłącznie korzyściach uzyskanych z programu „Czyste Powietrze”.
Życzymy Państwu spotkań wyłącznie z rzetelnymi firmami i satysfakcji ze zrealizowanej inwestycji!
uwaga dodatkowa:
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) nie promuje konkretnych firm sprzedających urządzenia, instalacyjnych oraz wykonawczych.
Państwa nieufność powinno wzbudzić powoływanie się firmy na partnerstwo z NFOŚiGW w programie priorytetowym „Czyste Powietrze”, co nie ma uzasadnienia w praktyce. Bezpośrednimi partnerami operacyjnymi w programie „Czyste Powietrze” w odniesieniu do NFOŚiGW są wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej (wfośigw) oraz GMINY (w programie „Czyste Powietrze” uczestniczy ponad 86% gmin w skali Polski), a także wybrane banki, wskazane na stronie internetowej: czystepowietrze.gov.pl .
Listy beneficjentów w projekcie pn. „Zielona Ziemia Lubliniecko-Tarnogórska – montaż OZE w Mieście Kalety i Gminach Boronów, Koszęcin i Woźniki
Poniżej przedstawiamy listy mieszkańców, którzy w wyznaczonym terminie złożyli w Urzędzie Gminy Boronów deklaracje uczestnictwa i tym samym zostali zakwalifikowani do udziału w projekcie pn. „Zielona Ziemia Lubliniecko- Tarnogórska- montaż OZE w Mieście Kalety i Gminach Boronów, Koszęcin i Woźniki”.
Realizacja powyższego zadania uzależniona jest od pozytywnej oceny wniosku o dotację oraz pozyskania przez Gminę Boronów dofinansowania ze środków FE SL 2021-2027.
Informacja dot. zawieszenia telefonicznych porad prawnych i obywatelskich
W związku z wejściem w życie Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie odwołania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego związanego z zakażeniami wirusem Sars CoV 2 informujemy, że z dniem 1 lipca br. zostaje zawieszona możliwość udzielania telefonicznych porad prawnych i obywatelskich.
Starostwo Powiatowe w Lublińcu
Kontrola opróżniania zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków
W związku z nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, nakładającą na gminy obowiązek prowadzenia cyklicznych kontroli nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe (szamba) oraz przydomowe oczyszczalnie ścieków informujemy, że od 3 lipca 2023 r. na terenie naszej gminy rozpoczną się kontrole nieruchomości w tym zakresie.
Kontrole będą przeprowadzane przez upoważnionych pracowników Urzędu Gminy w Boronowie.
Jednocześnie przypominamy, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2, 3a i 3b ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 13 września 1996 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 2519 ze zm.) na właścicielu nieruchomości spoczywa obowiązek utrzymania czystości i porządku poprzez przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych.
Zbiornik bezodpływowy na nieczystości ciekłe musi być szczelny, bez możliwości wydostania się na zewnątrz lub do gruntu jego zawartości.
Niedopuszczalne jest odprowadzanie nieczystości ciekłych do gruntu, rowów, zbiorników i cieków wodnych, kanalizacji deszczowych oraz wypompowanie lub wywożenie na pola, łąki czy do lasu. Niedopuszczalne jest także, by ścieki z budynków mieszkalnych były gromadzone i wywożone wspólnie z gnojówką lub gnojowicą na grunty rolne.
Zgodnie z Uchwałą Rady Gminy Boronów w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Boronów zbiorniki bezodpływowe powinny być opróżniane w sposób systematyczny, nie dopuszczając do ich przepełnienia, jednak nie rzadziej niż dwa razy w roku.
Ponadto informujemy, iż zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach: kto nie wykonuje obowiązków wymienionych w art. 5 ust. 1- podlega karze grzywny.
Więcej informacji można uzyskać pod nr tel. (34) 35 39 100 wew. 21 oraz tel. 723 595 005, lub w urzędzie gminy - II piętro, pokój nr 7.