Informacja
Obowiązek posiadania umowy na odbiór odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne
APEL do mieszkańców - Narodowy Spis Powszechny
Drodzy Mieszkańcy,
Do30 września 2021 r. trwa Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021. Spis jest najważniejszym badaniem realizowanym raz na 10 lat, na terenie całego kraju. Jako Wójt naszej gminy proszę – nie odkładajcie spisu na późniejszy czas, spiszcie się jak najszybciej!
Zgodnie z Ustawą o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. obowiązkową metodą przekazania danych w ramach NSP 2021 jest samospis internetowy. Formularz spisowy dostępny jest na stronie https://spis.gov.pl/. Samospis internetowy to szybka, bezpieczna i prosta metoda udziału w spisie.
Jeżeli nie posiadamy dostępu do komputera/Internetu dzwonimy na infolinię: 22 279 99 99 i spisujemy się przez telefon lub odwiedzamy Urząd Gminy Boronów, gdzie na czas trwania spisu, przygotowano specjalne miejsce do spisania się przez Internet. Jeśli nie spiszemy się przez Internet ani przez telefon, skontaktuje się z nami rachmistrz telefonicznie dzwoniąc z numeru 22 828 88 88 lub 22 279 99 99, aby przeprowadzić spis. Rachmistrzowie prowadzą również wywiady bezpośrednie. Oznacza to, że mogą odwiedzać osoby, które nie spisały się samodzielnie przez Internet, nie spisały się na infolinii ani nie uczestniczyły w wywiadzie telefonicznym.Czas na samodzielnie spisanie się w Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021 mamy do momentu, gdy skontaktuje się z nami rachmistrz.
Pamiętajcie, że udział w spisie to obowiązek wynikający z ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. Odmowa udziału w NSP grozi karą grzywny na podstawie art. 57 ustawy o statystyce publicznej.
Pragnę jednocześnie zwrócić uwagę wszystkich mieszkańców na ogłoszony przez Główny Urząd Statystyczny konkurs na najbardziej cyfrową gminę, w którym będzie się liczył odsetek mieszkańców gminy spisany przez Internet. Do wygrania jest cenny sprzęt IT, który może posłużyć m.in. jako wyposażenie pracowni komputerowych w Zespole Placówek Oświatowych.
Im więcej mieszkańców gminy dokona samospisu internetowego, tym większe są szanse naszej gminy na wygraną! Podejmijmy rywalizację! Zawalczmy z innymi gminami w województwie i wygrajmy konkurs na najbardziej cyfrowa gminę.
Wspólnie osiągnijmy jak najwyższy odsetek osób spisanych przez Internet. Wspólnie - Liczmy się dla Polski.
Więcej informacji o spisie na https://spis.gov.pl/
Wójt Gminy Boronów
Krzysztof Bełkot
Lublinieccy policjanci apelują o rozwagę!
W ciągu ostatniego czasu w powiecie lublinieckim coraz więcej osób zostaje oszukanych i przez to często tracą nie małe pieniądze. Metody, których używają przestępcy są różne, przez co nieraz działając bez zastanowienia sami możemy zostać oszukani, choć jesteśmy pewni, że nam się to nie przytrafi. Do najczęstszych oszustw z jakimi spotkamy się na coraz większą skalę są oszustwa podczas zakupów internetowych, oszustwa na pracownika banku lub kuriera.
Przykładowy schemat oszustwa na portalu internetowym może wyglądać tak:
• Wystawiamy coś na portalu internetowym, po czym znajduje się potencjalny kupiec, który pisze do nas, że kupił już towar i zapłacił za niego, natomiast pieniądze za nasz towar otrzymamy jeśli klikniemy w link, który nam prześle. Po otwarciu linku nic nie budzi naszych podejrzeń, gdyż portal wygląda niemal identycznie jak ten, na którym wystawialiśmy przedmiot. Następnie na stronie jest specjalny formularz, gdzie podajemy nr karty i stan konta. Wypełniamy formularz, aby otrzymać pieniądze, przychodzi SMS z banku, w treści kod autoryzacji. My nie czytamy uważnie, ponieważ jesteśmy o krok od otrzymania gotówki za wystawiony przedmiot, a w sms-ie jest napisane, że autoryzujemy dodanie naszej karty do Google Pay lub Apple Pay. Teraz oszust bez większego trudu płaci naszą kartą przez aplikacje płatniczą bądź wypłaca pieniądze w bankomacie, a my zostajemy oszukani.
Aby uniknąć tego typu oszustw, musimy: dokładnie czytać SMS-y od banku, stosować zasady bezpieczeństwa swojego banku, rozliczać się za wykonane transakcje na portalu, gdzie kupiliśmy bądź sprzedaliśmy dany towar, nie powinniśmy przy tym używać innych dodatkowych aplikacji, stosować zasadę ograniczonego zaufania wobec kontrahentów.
Oszustwo na pracownika banku.
Przestępcy dzwonią do nas i podają się za pracowników infolinii bankowej. Kiedy w sposób nie budzący jakichkolwiek podejrzeń przedstawią nam ofertę bankową, proszą o podanie danych osobowych, numerów kart, kodów pin czy nawet loginów i haseł. My nie widząc żadnego podstępu udostępniamy dane, o które pracownik banku nigdy by nas nie zapytał. W tak prosty sposób następnie tracimy oszczędności, które posiadamy na swoim rachunku bankowym. Należy pamiętać, aby nigdy nie udostępniać tak poufnych danych jak hasła, piny i numery kart.
Oszustwo na kuriera.
Dostaliśmy sms-a od firmy kurierskiej z prośbą o dopłatę do przesyłki? Przecież nic nie zamawialiśmy-usuwamy sms-a, to pewnie oszust. Co kiedy oszust idealnie trafił, a my akurat oczekujemy na przesyłkę, w takiej sytuacji często tracimy zdrowy rozsądek, gdyż czekamy na swój wymarzony zegarek bądź inny przedmiot. Kwota, którą musimy dopłacić często nie przekracza złotówki choć mogą być też to wyższe sumy. Klikamy w link z sms-a, tam strona łudząco przypominająca naszą stronę bankową, wpisujemy login oraz hasło i w chwili stajemy się ofiarami oszustwa.
Pamiętajmy, aby:
- Nigdy nie udostępniać swoich haseł, pinów, numerów kart;
- Nie otwierać linków, które otrzymujemy od nieznajomych numerów;
- Po odebraniu telefonu od pracownika banku, możemy rozłączyć się i zadzwonić do znanej nam placówki, aby potwierdzić dane osoby, która do nas dzwoniła;
- Transakcje, których dokonujemy na danym portalu powinny się ograniczać tylko i wyłącznie do tego portalu;
- Uważnie czytajmy sms-y, które otrzymujemy przy transakcjach;
- W przypadku kiedy podejrzewamy, że ktoś wyłudził nasze dane, niezwłocznie poinformujmy nasz bank i policję.